جمعه

لقمان و زانیار مرادی دو زندانی محکوم به اعدام در انتظار اجرای عدالت


با گذشت نزدیک به سه سال از بازداشت لقمان و زانیار مرادی پرونده این دو جوان کرد محکوم به اعدام بدون شفاف سازی از سوی دستگاه قضایی و امنیتی کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
نخستین بار اداره کل اطلاعات کردستان در گزارشی از بازداشت چهار نفر افراد وابسته به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی خبر داده بود که به ترور فرزند امام جمعه مریوان و دو نفر دیگر مبادرت ورزیدند.
نزدیک دو ماه پس از این گزارش بود که وزارت اطلاعات ایران نیز در خبری از بازداشت چهار نفر در استان کردستان خبر داد و اینبار آن‌ها را وابسته به بریتانیا اعلام نمود.
بدنبال این گزارش شبکه پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان متعلق به دولت ایران، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد که "چهار تروریست مرتبط با بریتانیا" در شهر مریوان، در استان کردستان در غرب ایران، بازداشت شده‌اند.
این شبکه اسامی بازداشت شدگان را مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زانیار مرادی از اعضای کومله - گروه چپگرای مخالف جمهوری اسلامی - معرفی کرده و گفته است که آنان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج فقره ترور افراد شده‌اند.
در پی پخش خبر بازداشت این افراد، وزارت امور خارجه بریتانیا ادعای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد ارتباط آن‌ها با بریتانیا را مردود دانست و آن را "جدید‌ترین ماجرا در تاریخ طولانی اتهامات بی‌اساس" از این دست توصیف کرد.
بر اساس اعلام وزارت اطلاعات ایران بازداشت شدگان اعتراف کرده‌اند که به آنان وعده داده شده بود در ازای هر فقره ترور، بیست هزار دلار دریافت خواهند کرد اما پس از انجام ماموریت خود، تنها هشت هزار دلار گرفته‌اند.
پرس تی وی به نقل از وزارت اطلاعات می‌افزاید که دستگیر شدگان اعتراف کرده‌اند که دستور انجام عملیات ترور را از "فرمانده خود" به نام جلیل فتاحی، مستقر در شهر سلیمانیه، در کردستان عراق، دریافت می‌کردند.
براساس این گزارش، آقای فتاحی پول و اسلحه لازم را در مرز ایران و عراق در اختیار بازداشت شدگان قرار می‌داد.
در مورد ارتباط بازداشت شدگان با بریتانیا نیز این شبکه تلویزیونی توضیح داده است که آقای فتاحی در حال حاضر در کشور بریتانیا زندگی می‌کند.
زانیار و لقمان مرادی به دنبال پخش اعترافاتشان از سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و پس از گذشت سه روز در تماسی با خبرگزاری هرانا اعترافات پخش شده را مردود دانسته و اعلام داشتند که تحت شکنجه مجبور به اعتراف بر علیه خود شده‌اند.
آن‌ها با نگارش دو رنجنامه به توصیف آنچه در بازداشتگاه اطلاعات سنندج و اوین بر آن‌ها گذشته پرداختند. زانیار مرادی در نامه خود به وجود تهدید به تجاوز جنسی نیز اشاره کرده است وی در بخشی از نامه خود آورده است: "یک بطری را آورده بودند و می‌گفتند که باید قبول کنی اگر قبول نکنی باید روی این بطری بشینی و همچنین تهدید به تجاوز جنسی می‌کردند و می‌گفتند خودت انتخاب کن یا قبول می‌کنی یا این آخرین راهته، من هم به ناچار قبول کردم چون نمی‌توانستم این نوع شکنجه‌ها را تحمل کنم."
زانیار و لقمان مرادی در حالی در اجرای حکم اعدام بسر می‌برند که بعد از گذشت سه سال مشخص شده است که این دو زندانی هیچ ارتباطی با دو بازداشتی دیگر این پرونده ندارند، مجید بختیاری یا بختیار معماری دیگر متهمی است که اخیرا وی نیز به اتهام ترور دو نفر به اعدام محکوم شده است و از سرنوشت هژیر ابراهیمی دیگر متهم پرونده نیز اطلاعی در دست نیست.
زانیار و لقمان مردادی که هیچ‌گاه به حکم دادگاه خود دسترسی نیافته‌اند در آخرین نامه خود از زندان رجایی شهر که به صورت مشترک نگاشته‌اند می‌گویند در انتظار اجرای عدالت هستند. در بخشی از نامه ایشان آمده است: "انتظاراتی از این و آن مبارزین و فعالین نداریم. شاید که وضع آن‌ها بهتر از ما نباشد و شاید هم آنچنان از اینجا دور شده‌اند که دردهای اینجا رو نمی‌فهمند. اما هنوز انتظارمان از اجرای عدالت و تشریح روند ناسالم پرونده‌مان هستیم، انتظاری که پس از بار‌ها و بار‌ها نامه‌نگاری و درخواست اعاده دادرسی از مقامات قضایی همچنان بی‌پاسخ مانده است. انتظار برای محاکمه و برخورد با آنهایی که شکنجه کرده‌اند و آنهمه رفتار غیرانسانی و غیراخلاقی را داشته‌اند، نداریم."
این دو زندانی در رنجنامه خود اعلام داشتند که هدف وزارت اطلاعات از بازداشتشان دست یابی به پدر زانیار مرادی از اعضای حزب کومله در عراق بوده است آن‌ها در شرح بازجویی‌ها به هرانا گفتند که ماموران وزارت اطلاعات قصد داشتند از لقمان به عنوان طعمه‌ای برای بازداشت پدر زانیار استفاده کنند.
آنچه مسلم است در طول سه سال گذشته مسائل مبهمی از سوی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی در خصوص این دو زندانی مطرح شده است که هیچ‌گاه شفاف سازی در این خصوص صورت نگرفته است.
امام جمعه مریوان نیز پس از قتل فرزندش به صورت غیر رسمی ترور فرزندش را به دستگاه امنیتی ایران نسبت داده است و پس از معرفی زانیار و لقمان مرادی به عنوان قاتلین فرزندش وی به خانواده بازداشت شدگان نیز اعلام داشته شکایتی در خصوص قتل فرزندش از این دو زندانی ندارد و حاضر به شرکت در دادگاه این دو زندانی نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر