جمعه

نقش سايت زاهدان پرس در بازتوليد خشونت در بلوچستان، عبدالستار دوشوکی

اکثريت قاطع مردم بلوچ و سيستان خواهان نفی خشونت و نابرابری، برقراری امنيت و رفع تبعيضات مذهبی قومی هستند. زاهدان پرس که شوربختانه هنوز در خارج از کشور قابل دسترسی است يکی از مصاديق بارز تفرقه و ايجاد نفرت قومی و مذهبی می باشد که در ايجاد بستر نفاق و تضاد و رشد خشونت مذهبی و تروريسم انتحاری در استان سيستان و بلوچستان نقش بسزائی داشته است
ويژه خبرنامه گويا
سايت افراطی و تفرقه برانداز زاهدان پرس که توسط يک بسيجی ـ اطلاعاتی متعصب اداره می شود، بدنام ترين سايت موجود در استان سيستان و بلوچستان می باشد. استانی که متاسفانه مجددا توسط افراطيون سلفی ـ جهادی و آتش برافروزان مافيايی منطقه بسوی سيکل جديد اما باطلی از اعدام و کشتار سوق داده می شود. نقش مخرب اين سايت "محرک" و دو بهم زن آنقدر زيان آور ارزيابی شده است که حتی آيت الله سليمانی نماينده ولی فقيه در استان بهمراه استاندار مکتبی و ولايتمدار سيستان و بلوچستان در يک بيانيه مشترک، بعد از حادثه اخير تروريستی چابهار توطئه ها و دسيسه های دشمنان وحدت و صفوف پيوسته بين مردم شيعه و سنی را شديدا محکوم کردند. نماينده ولی فقيه و استاندار در بيانيه مشترک خود از دسايس و فتنه های بدخواهان (بخوان زاهدان پرس) و عداوت و توطئه های دشمنان اسلام (بخوان عاملين و آمرين انتحارهای تروريستی) ياد می کنند؛ و به اين امر اذعان دارند که دشمنان امنيت منطقه و عوامل تفرقه در بين افراطيون شيعه و سنی وجود دارند. آنها علاوه بر محکوم کردن شديد اقدامات کور تروريستی از مردم خواسته بودند که با حفظ وحدت، نقشه های تفرقه برانگيز و فتنه های بدخواهان ( در هر دو سوی خط جدال) در استان را نقش بر آب کنند.
بلافاصله بعد از انتشار اين بيانيه، مقامات قضايی استان در يک تصميم نسبتا ً عاقلانه و ناياب ناچار به فيلتر کردن موقتی اين سايت موهن شدند. امری که مورد استقبال وسيع مردم شيعه و سـُـنی و بخصوص بلوچها و سيستانی ها در استان شده است. اما از آنجايی که عوامل مافيايی دخيل در ناامنی استان نفوذ فراوانی در لايه های مختلف حکومتی دارند، نيروهای افراطی و به اصطلاح "قشريون اصولگرا" در زاهدان و تهران کارزار تبليغاتی وسيعی را بر عليه "فيلترينگ" اين منبع نفاق و افتراء آغاز کرده اند، که به حدت و شدت آن هر روزه افزوده می شود. پايگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اعتراض به فيلتر شده "سايت افشاگر وهابيون" آن را يک پايگاه خبری و تحليلی ارزشی و فعال منطقه خواند. خبرگزاری های مختلف از جمله باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فارس، رجا نيوز، خبرگزاری دانشجويان و ايرنا و سايت های مختلف بسيجی در سراسر کشور از جمله انجمن اسلامی دانشگاههای سيستان و بلوچستان که تحت کنترل بسيج دانشجويی می باشند، فيلتر شدن سايت زاهدان پرس را محکوم کرده و خواهان رفع فيلتر اين سايت "ضد سـُـنی و ضد بلوچ و ضد سيستانی" شدند. حتی برخی از سايت های بسيج عشايری بلوچستان و عوامل وابسته به مراسل امنيتی ـ نظامی استان که خود را سـُـنی و بلوچ می خوانند، با طنازی و عشوه گری ملوسانه مرسوم در ميان اين طيف شناخته شده تشويق به حمايت از اين سايت "ضد بلوچی" شده اند. آنها با ناشيگری خاصی ادعا می کنند که مخالفان جدی اين سايت احزاب و عناصر وابسته به استکبار و دشمنان ايران هستند. اين در حالی است که در طی يک سال گذشته تعدادی از سيستانيها، بلوچها، مساجد و مدارس و نهادهای سنی مذهب از جمله مولانا عبدالحميد اسماعيل زهی از اين سايت شکايت کرده اند. اما داخواهی بر حق آنها به جايی نرسيد.
اما بيانيه اخير مشترک استاندار و نماينده ولی فقيه در استان و بخصوص شکايت رسمی و جدی استاندار بلوچ و جديد المنصب استان که هدف افتراء و توهين کذب و مکرر اين سايت "شرور" و برانگيزنده احساسات مذهبی و قومی" قرار گرفته بود، معادله را بر عليه سايت هتاک تغيير داده است. بيسوادی و تعصب آميخته با جهالت مهدی جهانتيغی سردبير زاهدان پرس و حاميان پشت پرده آن مانع از درک واقعيتهای سياسی انتصاب استاندار جديد و عزم بخشی از حاکميت در کنترل اوضاع نابسامان منطقه شد؛ و او نوشت، و نوشت آنچه را که ظاهرا ً نمی بايد می نوشت. جهانتيغی تشويق شده بود تا همانند احمدی نژاد بر عليه نهادهای انتصابی رهبر طغيان کرده و قدرت سياسی و جايگاه آنان را به چالش بکشد. حرکت نابخردانه ای که تا به امروز نتيجه معکوس داشته است. اگرچه حاميان "آتش افروز" و متعصب زاهدان پرس تسليم "فيلتر" نخواهند شد و حداکثر تلاش خود را برای عبور از آن بکار خواهند گرفت. اين چالش و جنگ قدرت، بهمراه تغيير برخی از مديران کل استان، نه تنها بيانگر منطقه ای شدن نزاعی است که در بين ارکان های مختلف حکومت آغاز شده است، بلکه نشانگر حقيقت تلخ تبعيض دينی و قومی در بلوچستان نيز می باشد. زيرا اگر اين سايت "بدخواه و توطئه گر" توسط يک بلوچ سـُـنی اداره می شد، سردبير آن سالها پيش به ١٨ سال زندان و يا شکنجه و حتی اعدام محکوم می شد. اما بجز فيلتر کردن اجتناب ناپذير و شايد هم مصلحتی اين سايت موهن در داخل کشور، سردبير آن همچنان آزاد است تا با سخنرانی در دانشگاه های استان، به توهين و ايجاد تفرقه بين سـُـنی و شيعه ادامه دهد. ظاهرا ً کسی اراده و يا قدرت بازخواست و بازجوئی از مهدی جهانتيغی را ندارد. اکثريت قاطع مردم بلوچ و سيستان خواهان نفی خشونت و نابرابری، برقراری امنيت و رفع تبعيضات مذهبی قومی هستند. زاهدان پرس که شوربختانه هنوز در خارج از کشور قابل دسترسی است يکی از مصاديق بارز تفرقه و ايجاد نفرت قومی و مذهبی می باشد که در ايجاد بستر نفاق و تضاد و رشد خشونت مذهبی و تروريسم انتحاری در استان سيستان و بلوچستان نقش بسزائی داشته است، و چه بسا خونهای بيگناه که از قلم مسموم سردبير اين سايت خشونت طلب بر سرزمين خشک و بيقرار بلوچستان ريخته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر