یکشنبه

سوء استفاده ۱۱۷ میلیارد تومانی' بعضی از واردکنندگان کالا در ایران

مجتبی قاسمی، مدیر کل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ایران گفته است که شرکت های وارد کننده کالا با ارز دولتی در مجموع ۱۱۷ میلیارد تومان سوءاستفاده کرده اند.گفته می شود که این شرکت ها با ارز دولتی کالا وارد کرده و آن را به قیمت آزاد در بازار فروخته اند.به گفته آقای قاسمی بیش از ۱۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان این رقم مربوط به چهار شرکت بزرگ وارد کننده خودرو است.
آقای قاسمی از تشکیل موارد متعددی از پرونده تخلف در حوزه مواد غذایی، دارو، قطعات ماشین آلات، تایر، کاغذ و مواردی دیگر خبر داده است.
به گفته مدیر کل بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، این تخلفات از ابتدای شروع طرح تشدید بازرسی و نظارت از شرکت های واردکننده مواد اولیه و کالا با ارز مرجع یعنی از ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۰ تاکنون را شامل می شود.
بعد از بروز بحران ارزی در ایران، دولت قیمت ارز را تقریبا دوبرابر کرده است و ارز دولتی یعنی دلار ۱۲۲۶ تومان را تنها برای واردات مواد غذایی و دارو اختصاص می دهد و برای واردات بخشی از کالاها نیز دلار بیشتر از ۲۵۰۰ تومان اختصاص می‌دهد .
این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد بیشتر از ۳۵۰۰ تومان است و برخی وارد کنندگان ناچارند با این نرخ کالاهای خود را وارد کنند.
مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزوده است که در حال حاضر بررسی روند توزیع کالا توسط شرکت های وارد کننده با ارز دولتی در دستور کار قرار دارد.
با افزایش شدید نرخ ارز، قیمت کالاهای مصرفی به شدت در بازار افزایش پیدا کرده است و نهادهای دولتی سعی دارند با کنترل شدید، جلوی افزایش قیمت را بگیرند اما گزارشها نشان می‌دهد که این اقدام تاثیر چندانی در رشد قیمت‌ها به جای نگذاشته است.
آقای قاسمی تاکید کرده در صورتی که هر یک از افراد کالای وارداتی خود را بدون قیمت گذاری توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت توزیع کنند، به عنوان متخلف شناخته شده و پس از تشکیل پرونده، تخلفات آنها به مراجع قانونی ارسال می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر