یکشنبه

گزارش روزنامه آمریکایی از پول ‌هایی که ایران برای نفوذ در افغانستان خرج می‌کند

یک روزنامه آمریکایی، گزارشی از پول‌هایی که ایران در افغانستان برای بسط نفوذ خود در این کشور خرج می‌کند منتشر کرده است. بنا بر گزارش این روزنامه، اعطای وام مسکن به افغان‌ها توسط کمیته امام خمینی، از جمله خرج‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان است.  روزنامه آمریکایی "وال استریت جورنال" در گزارشی که روز جمعه 26-10-2012 منتشر کرده است، نوشته است که ایران به کوششی گسترده برای توسعه شبکه های اطلاعاتی خود در سراسر افغانستان دست زده است و سعی دارد خلاء ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور را پر کند.


قرار است نیروهای آمریکایی تا سال 2014 به طور کامل از افغانستان خارج شوند.
حمله نیروهای آمریکایی به افغانستان به منظور مبارزه با القاعده در سال 2001 صورت گرفت. بهانه این حمله به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک بود که القاعده متهم به انجام آن است.

در گزارش "وال استریت جورنا" آمده است: "هر چند پول هایی که ایران در افغانستان خرج می کند به پای میلیارد ها دلاری که آمریکا هزینه کرده نمی رسد، اما توانایی تهران برای اجرای برنامه های اساسی و کار با افغان ها بر نفوذ تهران می افزاید؛ نفوذی که در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران می تواند علیه منافع ایالات متحده به کار رود."

وال استریت جورنال به نقل از یک مقام ارشد در کاخ ریاست جمهوری افغانستان نوشته است:" ایران نفوذی واقعی دارد و قادر است به آسانی 20 هزار افغان را بسیج کند. و این از بمب گذارهای انتحاری که از پاکستان وارد افغانستان می شوند به مراتب خطرناکتر است."

این روزنامه آمرکایی به حمایت هایی که بسیاری از رهبران افغانستان سال ها از ایران دریافت کرده اند اشاره می کند و می گوید افغانستان برای کوشش های ایران جهت شکستن انزوای بین المللی خود در حالی که سوریه، متحد اصلی اش، با قیام مردمی دست به گریبان است مهم است. جنگ داخلی سوریه، حزب الله لبنان، متحد دیگر ایران را نیز در موضع دفاعی قرار داده است.

وال استریت جورنال شباهت های فرهنگی و زبانی ایران و افغانستان و حضور میلیون ها افغان در ایران را یادآور شده و خبر داده است که کمیته امداد امام خمینی ابزار اصلی گسترش نفوذ ایران در افغانستان است. این کمیته مانند یک سازمان سری است که در سراسر جهان فعال است و آمریکا دو سال پیش شعبه آن در لبنان را به دلیل حمایت از حزب الله در لیست سیاه قرار داد.

بنا بر این گزارش، در هرات، این کمیته برای ساختن خانه وام می پردازد ، جیره های ماهانه نفت، شکر، چای و دارو فراهم می کند، هزینه های ازدواج جوانان افغان را تامین می کند و دوره های آموزش حرفه ای ترتیب می دهد.

با این حال، در گزارش وال استریت جورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گفته می شود کوشش های ایران "به جایی نخواهد رسید" زیرا " افغان ها به آنها بد گمان هستند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر