جمعه

دستگیری چهار نفر در ایران به خاطر 'توهین به مسئولان' در فیس‌بوک

به گفته دادستان عمومی و انقلاب سیرجان انتشار تصاویری که فاقد حجاب باشند" در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود و با آن برخورد خواهد شد مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان از دستگیری چهار نفر توسط ماموران اطلاعاتی به دلیل "فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مسئولان در فضای مجازی فیس‌بوک" خبر داد.
به نوشته خبرگزاری ایسنا، آقای بخشی جمعه ۵ آبان (۲۶ اکتبر) اظهار داشت که نه تنها "فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مسئولان"، که "انتشار تصاویری که فاقد حجاب باشند" در فضای مجازی نیز جرم محسوب می‌شود و با آن برخورد خواهد شد.
فیس‌ بوک در ایران جزو سایت های اینترنتی فیلتر شده است اما مسئولین ایرانی، تاکنون در مواجهه با فیس‌بوک رویکرد یکنواختی نداشته اند. همزمان با اظهارات برخی از مسئولان در مخالفت با فیس‌بوک، هواداران حکومت به فعالیت بر روی این شبکه اجتماعی برای تبلیغ دیدگاه های جمهوری اسلامی تشویق شده اند.
در همین ارتباط، آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران، چندی پیش گفته بود که اگر ورود به فیس‌بوک "مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود"، "جایز نیست و الا مانعى ندارد."
وی این نظر را در پاسخ به این سوال یکی از مقلدان مذهبی خود بیان کرده بود که پرسیده بود: "با توجه به اینکه وبسایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟"
دادستان عمومی و انقلاب سیرجان، در اظهارات امروز خود علاوه بر اعلام خبر دستگیری چهار نفر از کاربران فیس‌بوک، اظهار داشته است: "قبلا در این راستا دستگیری‌هایی داشته‌ایم که منجر به صدور آرایی شده و برخی از این متهمان به حبس محکوم شده‌اند."
 
وی به کسانی که به انجام فعالیت های ممنوع بر روی فضای مجازی می پردازند توصیه کرده که فعالیت خود را قطع کنند و هشدار داده که "در صورت ادامه فعالیت و شناسایی با آنان برخورد خواهد شد" و "احکام شدیدی در انتظارشان است".
در گذشته نیز با عده ای از کاربران فیس بوک در ایران برخورد امنیتی و قضایی صورت گرفته است. یکی از جدیدترین موارد این برخورد، علیه افرادی صورت گرفته که بر روی فیس بوک به تمسخر برخی مفاهیم و شخصیت های مذهبی پرداخته اند.
این برخوردها پس از آن اوج گرفت که گروهی از کاربران فیس‌بوک صفحه ای موسوم به "کمپین یادآوری امام نقی" تشکیل داده و در همین چارچوب به انتشار مطالب طنزآلود راجع به امام دهم شیعیان پرداختند. به دنبال این اقدام، تعدادی از کاربرانی که اقدام به انتشار مطالب طنز در این زمینه کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند.
در هشداری دیگر به کاربران فیس‌بوک، امروز ایرج محمدخانی رئیس "پلیس فتا" (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) در گیلان، از "جوانان و دانشجویان" خواسته است که "پلیس خود باشند و با رعایت حد و مرزهای اخلاقی از خط قرمزهای اخلاقی موجود در فضای مجازی عبور نکنند".
وی با ذکر اینکه شبکه‌های اجتماعی "در صدر تهدیدات اینترنتی قرار دارند"، فیس‌بوک را "از مصادیق بارز جنگ نرم دشمن" دانسته است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر