شنبه

بیشتر بدانیم - رضا شاه کبیر از خرابی تا آبادانی

رضا شاه بزرگ در ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ در شهر سوادکوه متولد شد و در کودتاي ۲۹ اسفند ۱۲۹۹ به قدرت رسيد برخي معتقد اند رضا شاه با کمک انگليس‌ها به قدرت رسيد اما چه با قدرت انگليس به قدرت رسيده

باشد يا نرسيده باشد رضا شاه بزرگ هيچ کاري به نفع انگليس انجام نداد و سر انجام به بهانه کمک به هيتلر که يک تهمت بود تبعيد شد.

در زماني که رضا شاه به قدرت رسيد ايران رسما تکه تکه شده بود شيخ خزئل در جنوب به تحريک ان
گليس در شمال ياغيان جنگل به تحريک روسيه دست به شورش برداشتند و حکومت هاي محلي مستقل تشکيل داده بودند.

گفتني است رضا شاه مايل به ايجاد پادشاهي نبود و اول مي خواست جمهوري تاسيس کند اما اخوندهايي مانند کاشاني با تحريک جامعه مانع اين کار شدند.

در زماني که رضا شاه به حکومت رسيد تمامي راههاي ايران نا امن بود و راهزنان مردم را غارت مي کردند رضا شاه تمامي شورش‌ها را سرکوب کرد و حکومت شيخ خزعل را برچيد و تمامي راهزنان را سرکوب کرد و امنيت را به کشور باز گردانيد. غائله خراسان و جنگل را خوابانيد و ياغيان کاشان و لرستان را سرکوب کرد و براي تامين امنيت داخلي شهر‌ها ژاندار مري را تاسيس کرد. .و نيروي هوايي را با خريد چند هواپيماي يونکرس از آلمان بنيان نهاد و عده اي را براي آموزش خلباني به آلمان فرستاد و نيروي دريايي را نيز ايجاد کرد و براي آن از ايتاليا کشتي خريداري کرد و ملوانان ايران در ايتاليا دوره مي ديدند. قبل از آمدن رضا شاه يک ايراني براي رفتن به خوزستان بايد گذرنامه انگليسي مي گرفت! و بايد به بوشهر و بصره مي رفت و از آنجا وارد آبادان و خرمشهر مي شد و به خوزستان ايران عربستان مي گفتند.

رضا شاه بزرگ قانون کاپيتلاسيون را لغو کرد و عشاير را نيز اسکان داد و براي آنها خانه سازي کرد.

در زمان قاجار کشور ايران داراي ارتش منظم نبود و در هنگام جنگ فرمانداران استان‌ها نفرگيري مي کردند و به محل جنگ مي فرستادند. رضا شاه بزرگ اقدام به ايجاد ارتش منظم براي ايران کرد و سپس قانون نظام وظيفه را در سال ۱۳۰۳ تصويب کرد.

سپس رضا شاه بزرگ با کمک مرحوم داور شروع به پاکسازي دادگستري از دست روحانيون کرد و دادگستري نوين ايران را بنيان نهاد و اولين قانون مدني کشور را وضع کرد.

رضا شاه بزرگ بانک ملي و کشاورزي را نيز بنيان نهاد و دست انگليس را از دارايي هاي ايران کوتاه کرد و امتياز چاپ اسکناس ايران را از کشور هاي اروپايي گرفت واسکناس را در داخل ايران چاپ کرد و بانگ رهني را نيز براي گسترش صنعت خانه سازي در ايران بنيان نهاد.

رضا شاه بزرگ خط راه آهن سراسري از شرق به غرب را نيز کشيد که متاسفانه مورد مخالفت افراد زيادي از جمله مرحوم دکتر محمد مصدق واقع شد . عده اي نيز بر اين موضوع استدلال مي کنند که رضا شاه اين خط را به دستور انگليس براي دوران جنگ کشيده که دروغ است زيرا رضا شاه بيشتر به سمت آلمان تمايل داشت.

رضا شاه بزرگ شروع به ايجاد راههاي ارتباطي کشور نيز نمود و راههاي ارتباطي و تونل‌ها و پل هاي فراواني را بنيان نهاد که تونل کندوان از جمله اين راه‌ها بود. وي راديو تهران را نيز ايجاد کرد.

در زمان قاجار چيزي به اسم شناسنامه وجود نداشت رضا شاه سازمان ثبت احوال را بنيان نهاد و براي همه ايرانيان شناسنامه صادر کرد.

قبل از آمدن رضا شاه فقط در ايران دارالفنون وجود داشت که توسط امير کبير تاسيس شده بود. رضا شاه براي اولين بار در ايران دانشگاه را بنيان نهاد و در سال ۱۳۱۲ اولين سنگ بناي دانشگاه تهران را گذاشت. نهاد هاي آموزشي را در کشور بنيان نهاد و شروع به مبارزه با بيسوادي کرد. مدارس دخترانه و دانشسراي عالي بانوان را نيز تاسيس کرد.


رضا شاه خدمات فرهنگي بسياري نيز به ايران کرد. وي تقويم هجري قمري را برداشت و به جاي آن تقويم هجري شمسي را گذاشت. اسم ايران را در مجامع بين الملي از پارس به ايران تغير داد و راديو ايران خبرگذاري پارس و فرهنگستان و موزه جواهرات ملي را نيز تاسيس کرد همچنين وي که به تمدن و فرهنگ ايران بسيار علاقه داشت دستور داد که تخت جمشيد را از زير خاک بيرون بکشند و آن را ترميم و مرمت بکنند و آرمگاه فردوسي را در توس با حضور بزرگترين فردوسي شناسان جهان تاسيس کرد. رضا شاه در سفري که به ترکيه داشت آتاتورک از او مي خواهد که خط نوشتاري ايران را مانند ترکيه به انگليسي تغيیر دهد اما به وي مي گويد که اگر اين کار را بکنم به حافظ و سعدي و فردوسي و ... خيانت کرده ام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر