جمعه

گزارشگران بدون مرز: کارزار ضد رسانه‌ای رژيم عليه روزنامه شرق و روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنيم

گزارشگران بدون مرز جو رعب و وحشت ايجاد شده از سوی جمهوری اسلامی ايران و رسانه‌های نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عليه روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران ايران، به ويژه روزنامه شرق و دست اندرکاران آن را محکوم کرد. پنج‌شنبه ٦ مهرماه ١٣٩١- گزارش‌گران بدون مرز جو رعب و وحشت ايجاد شده از سوی رژيم و رسانه‌های نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عليه روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران ايران محکوم می‌کند.
در ٥ مهرماه ١٣٩١ روزنامه شرق توقيف و مهدی رحمانيان، مدير مسئول اين روزنامه برای چند ساعت بازداشت شد، هادی حيدری يکی از کاريکاتوريست‌های شرق نيز به دادسرا احضار شده است. از سوی ديگر علی اکبر جوانفکر مشاور رئيس جمهور و مديرعامل موسسه مطبوعاتی ايران و خبرگزاری ايرنا بازداشت و برای تحمل مدت محکوميت خود روانه زندان شد.
" جمهوری اسلامی ايران سرخورده از شکست خود برای سواستفاده از وضعيت جهانی، پس از انتشار فيلم " معصوميت مسلمانان" و راه‌اندازی کارزاری از نامدارايی در جهان، اينک حملات خود را متوجه رسانه‌ها و کاريکاتوريست‌های کشور خود کرده است. توقيف شرق هشداری ديگر به رسانه‌های ايران است. و دستگيری مشاور رئيس جمهور کشور نشان‌گر قربانی شدن روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران در جنگ قدرت جناح‌های حاکم است."
در فردای انتشار کاريکاتوری از هادی حيدری کاريکاتوريست مشهور در روزنامه‌ی شرق ٤ مهرماه ١٣٩١، رسانه‌های نزديک به قدرت حاکم و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و در راس آنها فارس نيوز حملات گسترده‌ای را عليه اين طرح به بهانه" توهين به رزمندگان"، سازماندهی کردند. دستگاه‌های حکومتی نيز چون هميشه با صدور نامه‌ها‌ و بيانيه‌های متعدد در "محکوميت" اقدام روزنامه شرق و روزنامه نگارانش به اين کارزار پيوستند، صد و بيست نماينده مجلس با انتشار نامه‌ای خواهان "برخورد قاطع" با اين روزنامه شدند. محمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با فراخواندن هيات نظارت بر مطبوعات برای جلسه‌ای فوری،به شکلی علنی موضع گرفت و اعلام کرد که " که ما خواهان توقيف اين روزنامه هستيم" هيات نظارت که تحت مسئوليت اين وزراتخانه قرار دارد در بعد ازظهر همان روز دستور توقيف روزنامه و " ارسال پرونده" به دستگاه قضايی را به اتهام " توهين به رزمندگان اسلام" صادر کرد.
مهدی رحمانيان مدير مسئول روزنامه شرق نيز پس از احضار به دادگاه بازداشت که پس از سپردن وثيقه و در انتظار برگزاری دادگاه به شکل موقت آزاد شد. عليرغم توضيح هادی حيدری که خود فرزند يکی از رزمندگان زخمی در دوران جنگ است، در باره‌ی اين کاريکاتور که " طرحی است برای نشان دادن جهل" اما وی نيز به دادگاه احضار شده است.
علی اکبر جوانفکر سرپرست موسسه مطبوعاتی ايران و مديرعامل خبرگزاری ايرنا، عصر روز ٥ مهر بازداشت و برای تحمل مدت شش ماه محکوميت‌اش به زندان اوين انتقال يافت. مشاور رئيس جمهور ايران در ٢٩ ابان ١٣٩٠ شعبه ٧٦ دادگاه کيفری استان تهران مشاور محمود احمدی نژاد و مدير عامل ايرنا را به يک سال زندان و سه سال محروميت از هر گونه فعاليت مطبوعاتی محکوم کرده بود. اين محکوميت در دادگاه تجديد نظر به شش ماه تقليل يافت.
خبرگزاری فرانسه در اين باره نوشته است : " که مشاور رئيس جمهور ايران برای توهين به رهبر جمهور اسلامی ايران، آيت الله خامنه‌ای و انتشار مطالب مغاير با اخلاق اسلامی محکوم و زندانی شده است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر