سه‌شنبه

اوباما در سازمان ملل: جلوی هسته‌ای شدن ایران ‌می‌ایستیم

باراک اوباما، با انتقاد از حمایت ایران از حکومت سوریه گفت، "همان طور که حکومت ایران حقوق شهروندان خود را محدود می‌کند، در دمشق هم حامی یک دیکتاتور است."آقای اوباما همچنین گفت ایران تاکنون نتوانسته است نشان دهد که برنامه‌ هسته‌ایش از مسیر صلح‌آمیز منحرف نشده است، او گفت آمریکا می‌خواهد این مساله از طریق دیپلماسی حل شود، ولی هشدار داد که زمان برای ایران نامحدود نیست.او ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل، امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی دانست.
تحولات خاورمیانه بخش عمده‌ سخنرانی باراک اوباما را به خود اختصاص داده بود
شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز به کار کرده است. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی آغازین خود با اشاره به بحران سوریه آن را "فاجعه‌ای منطقه‌ای با تبعاتی جهانی" توصیف کرد.
او با اشاره به شورای امنیت، که تاکنون نتوانسته به تصمیم واحدی درباره بحران سوریه برسد، از اعضای جامعه بین‌المللی خواست که گسترش خشونت‌ها در سوریه را نادیده نگیرند.
او افزود: "حقوق بشر در سوریه به شکل بی‌رحمانه‌ای نقض می‌شود، عمدتا نیروهای دولتی مسئول آن هستند، ولی مخالفان هم اقداماتی ناقض حقوق بشر انجام می‌دهند".
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز در مجمع عمومی سخنرانی کرد.
آقای اوباما سخنان خود را با اشاره به کریستوفر استیونز، سفیر ایالات متحده در لیبی، که در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز به انتشار فیلمی ضداسلامی در یوتیوب کشته شد، آغاز کرد و گفت که آینده به دست کسانی چون او ساخته می‌شود، نه کسانی چون قاتلان او.
بخش قابل توجهی از سخنان آقای اوباما به مسائل خاورمیانه، از جمله بحران سوریه، پرونده هسته‌ای ایران و تحولات کشورهایی چون مصر، لیبی و یمن اختصاص داشت.

'زمان برای ایران نامحدود نیست'

باراک اوباما، با انتقاد از حمایت ایران از حکومت سوریه گفت، "همان طور که حکومت ایران حقوق شهروندان خود را محدود می‌کند، در دمشق هم حامی یک دیکتاتور است."
آقای اوباما همچنین گفت ایران تاکنون نتوانسته است نشان دهد که برنامه‌ هسته‌ایش از مسیر صلح‌آمیز منحرف نشده است، او گفت آمریکا می‌خواهد این مساله از طریق دیپلماسی حل شود، ولی هشدار داد که زمان برای ایران نامحدود نیست.
او ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل، امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی دانست.
آقای اوباما علاوه به ایران، به اظهار نظر درباره بسیاری از کشورهای منطقه نیز پرداخت.
او همچنین با ادای احترام به سفیر آمریکا که در بنغازی کشته شد، تحولات لیبی را، که به سقوط سرهنگ قذافی انجامید، "انقلاب لیبی" توصیف کرد و گفت ایالات متحده به همراه ائتلافی گسترده در لیبی مداخله کرد تا "مانع از قتل عام بی‌گناهان" شود. او همچنین گفت آمریکا از تغییر قدرت سیاسی در یمن حمایت کرده است.
به گفته حمایت آمریکا از تحولات این کشورها به این دلیل بوده است که آمریکا باور دارد ارزش‌های آزادی و حق تعیین سرنوشت، نه ارزش‌هایی مختص آمریکا یا غرب، بلکه ارزش‌هایی جهان‌شمول هستند.
او ضمنا به انتشار فیلم ضداسلامی اخیر اشاره کرد و گفت معتقد است باید با محتوای آن مخالفت کرد. او گفت این فیلم نه تنها توهینی به باورهای مسلمانان، بلکه توهین به آمریکا نیز هست.
با این حال او گفت دسترسی به این فیلم محدود نمی‌شود، چرا که قانون اساسی آمریکا ضامن آزادی بیان است.
آقای اوباما از همه کشورها خواست که خشونت و افراط‌گرایی را محکوم کنند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
رئیس جمهوری آمریکا، امروز در آغاز مجمع عمومی سران در سازمان ملل گفت: «اشتباه نکنید؛ ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، یک چالش قابل مهار نیست» اوباما تاکید کرد که «ایران هسته‌ای» امنیت اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] را به خطر خواهند انداخت.

به گزارش رسانه‌های مختلف از جمله فاکس نیوز، از مقر سازمان ملل در نیویورک، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی‌اش در مجمع سران، با محکوم کردن ترور سفیر آمریکا در لیبی گفت که  «هیچ چیزی کشتار افراد بیگناه را توجیه نمی‌کند. هیچ ویدئویی نمی‌تواند عامل مشروعیت و دلیلی برای حمله به سفارتخانه‌ای بشود. هیچ تهمت و افترایی نباید توجیهی برای آتش زدن رستورانی در لبنان یا تخریب مدرسه‌ای در تونس و یا مرگ و تخریب در پاکستان باشد.»
بخش قابل توجهی از سخنان اوباما به ایران اختصاص یافت و جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از حکومت بشار اسد کرد.رئیس جمهوری آمریکا گفتکه جمهوری اسلامی، همزمان به ایجاد محدویت برای شهروندانش،دیکتاتوری در سوریه حمایت و گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.
اوبا هم چنین با تاکید بر تلاش برای حل مشکل هسته‌ای ایران از طرق دیپلماتیک گفت که زمان برای دیپلماسی محدود است. اوباما در باره ایران هسته‌ای تاکید کرد: «اشتباه نکنید؛ ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، یک چالش قابل مهار نیست. ایران هسته‌ای برای اسرائیل، امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی یک تهدید خواهد بود و یک رقابت تسلیحاتی هسته‌ای را در منطقه آغاز خواهد کرد» رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به ائتلاف کشورهایی که جلوی ایران ایستاده‌اند و از ایران مسوولیت می‌طلبند گفت که ایالات متحده هر کاری که لازم باشد، انجام خواهد داد تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.»
وال استریت جورنال بامداد امروز پیشبینی کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا به ایران هشداری جدی بدهد. بخشی از این هشدار اوباما را می‌توان به خاطر درگیر بودن رئیس جمهوری در انتخابات ماه نوابر نیز ارزیابی کرد. میت رامنی بارها از اوباما به خاطر سیاستش در برابر جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است.
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
باراک اوباما، سخنرانی خود را با یادی از کریس استیونس، سفیر آمریکا که در بنغازی به قتل رسید آغاز کرد و با اشاره به ویدئوی ضد اسلامی که خشم مسلمانان را برانگیخته بار دیگر تأکید کرد که دولت آمریکا هیچ نقشی در این فیلم نداشته است.

باراک اوباما با «زننده و مشئمزکننده» خواندن این ویدئو اظهار داشت: «ما تصریح کردیم که دولت ایالات متحده هیچ ارتباطی با این ویدئو نداشته است و من خود بر این باورم که پیام این ویدئو باید از سوی همه کسانی که به انسانیت مشترک ما احترام قائلند، مردود شناخته شود.»

باراک اوباما افزود: «این ویدئو نه تنها اهانت به مسلمانان بلکه اهانت به آمریکایی‌‌ها هم بود، همان‌طور که شهر پشت این دیوارها(نیویورک) گواه آن است، ما کشوری هستیم که از هر نژاد و مذهبی استقبال می‌کنیم. کشور ما خانه مسلمانانی است که  در سراسر آن عبادت می‌کنند و ما تنها به آزادی مدهب احترام نمی‌گذاریم، ما قوانینی داریم که افراد را حمایت می‌کنند تا به به خاطر ظاهر یا عقایدشان مورد گزند واقع نشوند. ما می‌فهمیم که چرا مردم از این ویدئو آزرده شده‌اند چراکه میلیون‌ها نفر ازشهروندان ما نیز در میان آنها هستند.»

باراک اوباما سپس به این موضوع اشاره کرد که بعضی‌ها می‌پرسند چرا آمریکا جلوی این ویدئو را نمی‌گیرد و خود در پاسخ گفت که قانون اساسی آمریکا آزادی بیان را تضمین کرده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده تأکید کرد که همه روزه مطالب توهین‌آمیز زیادی در آمریکا منتشر شده یا گفته می‌شود که خیلی از آنها متوجه رئیس جمهور و فرمانده کل قوای این کشور است که وی از حق آنها برای ادای این مطالب دفاع می‌کند.

وی با این حال گفت راه مواجهه با این اهانت‌ها، نه محدود کردن آزادی بیان، بلکه اجازه دادن به صداهای بیشتر در کشور است.

باراک اوباما با اشاره به قانون اساسی و بنیانگذاران این کشور گفت اگر آزادی بیان محدود شود ممکن است به حربه‌ای برای سرکوب عقاید و اقلیت تبدیل شود.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ادامه توسل به خشونت و اعمال خشونت آمیز برای واکنش مطالب منتشر شده در دنیای امروزی را راهی ناصواب دانست و گفت قربانیان این خشونت‌ها بیش از همه از میان مسلمانان بوده‌اند تا غربی‌ها.

وی همچنین گفت در دنیای مدرن ارتباطات هرکسی می‌تواند مطلبی را از موبایل خود منتشر کند.

باراک اوباما با اشاره  به شماری از کشورهای آفریقایی، آسیایی و عربی، روند تحولات جهانی را به سوی دموکراسی ارزیابی کرد و در عین حال این راه را پر فراز و نشیب دانست.

در بخشی دیگر از این سخنرانی رئیس‌جمهور ایالات متحده، به سوریه پرداخت و گفت: «در سوریه، آینده نباید متعلق به دیکتاتوری که مردمش را قتل عام می‌کند، باشد. اگر دلیلی برای فریاد و اعتراض در جهان امروز وجود داشته باشد، آن دلیل همان رژیمی است که کودکان را شکنجه می‌کند و راکت به ساختمان‌های مسکونی شلیک می‌کند.»

آقای اوباما پس از سوریه به ایران پرداخت و گفت: «درایران، ما شاهدیم مسیر یک ایدئولوژی خشن و  غیر پاسخگو به کجا ختم می‌شود.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده تصریح کرد: «مردم ایران تاریخ چشمگیر و کهنی دارند و بسیاری از ایرانیان خواستار زندگی در صلح و رفاه کنار همسایگانشان هستند. اما دولت ایران همزمان با محدود کردن حقوق مردم خود از دیکتاتوری در دمشق و گروه‌های تروریستی در خارج از ایران حمایت می‌کند. مدت‌ها است که ایران نتوانسته از فرصت استفاده کرده که نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و به تعهداتش در سازمان ملل عمل نکرده است.»

آقای اوباما افزود: «بگذارید شفاف بگویم؛ آمریکا می‌خواهد این مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کند، و ما معتقدیم زمان و فضای لازم برای انجام این کار هنوز وجود دارد. اما این زمان نامحدود نیست. ما به حق کشورها برای دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم اما یکی از اهداف سازمان ملل این است که نظارت کند که این نیرو برای صلح استفاده شود.»

باراک اوباما تصریح کرد: «اشتباه نکنید؛ یک ایران مسلح به سلاح اتمی چالشی نیست که بتوان آن را مهار کرد. ایران اتمی اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کند، امنیت کشورهای خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. ایران اتمی جرقه‌ای‌است برای مسابقه تسلیحاتی اتمی در منطقه و پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ‌را از میان می‌برد. به همین دلیل است که ائتلافی از کشورها حکومت ایران را مسئول می‌دانند. و به همین دلیل است که ایالات متحده آنچه را که باید انجام خواهد داد تا از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند.»

منابع: وال استریت جورنال، رویترز، رادیو فردا و فاکس

انتقاد برزیل از کشورهای ثروتمند

دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل، در سخنرانی خود به تندی از کشورهای ثروتمند انتقاد کرد.
خانم روسف گفت شکست کشورهای ثروتمند در مقابله با بحران اقتصادی جهانی بر اقتصادهای رو به رشدی چون برزیل تاثیر منفی گذاشته است.
به گفته او سیاست‌های مالی سختگیرانه و ریاضتی بحران را در کشورهای در حال توسعه عمیق‌تر کرده است. به گفته او این سیاست‌ها موجب عدم تعادل در برابری نرخ ارز شده و قدرت صادرات آنها را کاهش می‌دهد.
او از اقداماتی که این کشورها برای تقویت اقتصاد خود انجام می‌دهند دفاع کرد.
تصمیم اخیر خانم روسف برای افزایش تعرفه واردات صد کالا مخالفت شدید ایالات متحده را برانگیخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر